Projekt na vybudovanie lyžiarskej trate Luková – Otupné

Začiatok trate: lokalita Luková v nadmorskej výške cca 1 665 m n. m.

Koniec trate: lokalita Otupné vo výške cca 1 187 m n. m.

Dĺžka trate: v schválenom I. variante 2059 m, plocha 9,63 ha.

Šírka trate: 40 m

Prečo je potrebná

Modrá zjazdovka v tejto lokalite akútne chýba. Dôležitým dôvodom pre jej vybudovanie je zníženie úrazovosti, keďže jestvujúce modré zjazdovky sú najvyťaženejšie a sú miestami najväčšieho množstva kolíznych situácií. Pôjde zároveň o vybudovanie bezpečného odjazdu z hlavnej trasy z Chopku, ktorú tak dokážeme odbremeniť a zároveň prepojiť s ďalšou lyžiarskou lokalitou.


Spolu 10 rokov práce v zmysle zákona

Na projekte modrej zjazdovky Luková – Otupné pracujeme 10 rokov, urobili sme to najprísnejšie posudzovanie vplyvov na životné prostredie – teda veľkú EIA, ktorá je platná a máme záverečné stanovisko, ktoré odporučilo jeden z variantov. Za 10 rokov práce sa zjazdovka menila - jej umiestnenie sme prispôsobovali podľa pripomienok ochranárov. Pôvodnú trasu sme mali naplánovanú inak, ale prispôsobili sme sa argumentom ochrany prírody. Navrhovaná zjazdovka je teda v súlade s EIA, v súlade s Návštevným poriadkom NAPANT-u, v súlade s Územným plánom obce Demänovská Dolina, programom na záchranu hlucháňa, je naplánovaná mimo území NATURY 2000 aj mimo vtáčieho územia, nevstupuje do prísne chránených území. Pri realizácii zjazdovky dôjde k zmene lesného biotopu na biotop lúčny. Z pohľadu vplyvov na faunu, flóru a biotopy bol zvolený variant, ktorý by mal minimalizovať výruby ako aj zásahy do fauny a flóry. Zjazdovka by mala z väčšej časti (2/3) viesť plochami rúbanísk, ktoré vznikli ako dôsledok pôsobenia podkôrneho hmyzu, hubových patogénov a mimoriadnej sily vetra.

Celý proces prípravy zjazdovky riešime v zmysle zákona a dodržiavame všetky zákonné ustanovenia.


Revitalizácia novej trasy

Projekt určuje podmienky realizácie terénnych úprav a povinnosť sledovania kvality biologickej rekultivácie počas realizácie prác a následne min. po dobu 4 rokov po ich ukončení. Po dobu 2 rokov od ukončenia prác bude prebiehať aktívna údržba pôdneho a vegetačného krytu a bude obmedzený pohyb v lokalite v čase mimo zimnej sezóny. Na obnovu trávneho porastu zjazdoviek sa odporúčajú spoločenstvá z lokálnych semenných zmesí. Proces je dlhotrvajúci, odporúča sa použiť metódu „prenosu biomasy z kvalitných lúk“ – po pokosení zdrojových lúk v čase dozrievania väčšiny trávnatých semien koncom júna, začiatkom júla. Malo by to byť neskôr ako v čase bežného kosenia, v ktorom trávy iba kvitnú. Porast musí byť ešte zelený. Po pokosení by mala byť biomasa prevezená čo najskôr, ideálne v ten istý deň na obnovovanú plochu, na ktorej bude rozprestretá.


Otázky a odpovede alebo mýty o príprave zjazdovky verzus realita

„Nová zjazdovka zvýši aj požiadavky na odber vody pre umelé zasnežovanie, ktoré je už dnes neudržateľné.“

Odber vody pre zasnežovanie je prísne regulovaný a kontrolovaný. Je technicky zabezpečené, aby v potoku ostalo potrebné množstvo vody. Súčasne viaceré štúdie napríklad v ČR preukázali, že zasnežovanie nespôsobuje úbytok vody v prírode iba spomalí jej odtok a topenie snehu na jar dotuje okolie zjazdoviek vodou, čo sa prejavuje na lepšej vegetácii.    

Výstavbou zjazdovky budú podľa My sme les zlikvidované aj chránené druhy rastlín, pričom zákon neumožňuje udeliť výnimku na takúto činnosť.

Všetky tieto otázky boli predmetom procesu posudzovania (EIA) a ten tieto obavy  vyvrátil.

Iniciatíva tiež poukazuje na to, že nová zjazdovka bude znamenať obrovský stavebný zásah do prírody. „Odhadujeme, že plánované presuny zeminy zodpovedajú približne 15 000 nákladným autám.“

Žiadne autá sa na presun zeminy nepoužívajú a pre výpočet bol použitý nesprávny údaj z projektu. Nič sa nebude odvážať ani privážať.   

Podľa Správy Národného parku Nízke Tatry môže za obeť padnúť takmer 100-tisíc metrov štvorcových lesov a biotopov európskeho významu, ktorých hodnota je vyše 5,5 milióna eur.

Považujeme za nekorektné a zavádzajúce, ak niekto použije na výpočet spoločenskej škody sumy, ktoré sa používajú pri stanovovaní trestov pri porušení zákona nelegálnym výrubom, zberom, lovom a podobne. V prípade tohto projektu ide o legálnu aktivitu riešenú zákonom stanoveným spôsobom vrátane posudzovania vplyvov na životné prostredie, pri ktorom sa má uplatňovať paragraf 6 Zákona o ochrane prírody, kedy majú byť navrhnuté primerané kompenzačné opatrenia. Navrhovaná zjazdovka je teda v súlade s EIA, v súlade s Návštevným poriadkom NAPANT-u, v súlade s Územným plánom obce Demänovská Dolina, programom na záchranu hlucháňa, sme mimo území NATURY 2000 aj mimo vtáčieho územia, nevstupujeme do prísne chránených území. Pri realizácii zjazdovky dôjde k zmene lesného biotopu na biotop lúčny.

Prečo ste sa rozhodli viesť zjazdovku cez vzácne územie?

Za 10 rokov práce sa zjazdovka menila - jej umiestnenie sme prispôsobovali podľa pripomienok ochranárov. Pôvodnú trasu sme mali naplánovanú inak, ale prispôsobili sme sa argumentom ochrany prírody.

Navrhol NAPANT kompenzačné opatrenia?

NAPANT, ktorý môže takéto opatrenia  nariadiť napríklad vo forme obnovy podobného biotopu v inej lokalite, žiadnu náhradu nedefinoval. Horské stredisko Jasná ale už dlhé roky z vlastnej iniciatívy organizuje akciu Zelený Chopok, počas ktorej sme spolu s dobrovoľníkmi a zástupcami urbárov vysadili desaťtisíce nových stromov. V stredisku venujeme veľkú pozornosť vodozádržným opatreniam priamo na zjazdovkách, robíme množstvo protieróznych opatrení, zatrávňujeme, etc. V prípade, že v povoľovacom procese bude nariadená náhrada alebo obnova podobného biotopu, budeme ju realizovať.

Plánujete z vlastnej iniciatívy akékoľvek ústretové kroky?

Ako kompenzáciu plánujeme odstránenie vlekov z území dnes už prísne chránených a v minulosti využívaných na lyžovanie. Horské stredisko Jasná ale už dlhé roky z vlastnej iniciatívy každoročne organizuje akciu Zelený Chopok, počas ktorej sme spolu s dobrovoľníkmi a zástupcami urbárov vysadili desaťtisíce nových stromov a v tejto aktivite budeme pokračovať aj naďalej. Sme pripravení na ďalšiu výsadbu aj v súčinnosti so Správou NAPANT a vlastníkmi pozemkov tak, ako to bude potrebné a možné.

Správa NAPANT-u poskytla negatívne stanovisko k EIA a podložila ho faktami.

Správa NAPANT-u  nezamietla realizáciu zjazdovky, ale poukázala na negatíva, pričom v jej stanovisku je viacero nepresných informácií, faktov a domnienok, no a viaceré boli už samotným procesom EIA vyvrátené. Argumentujúc s týmito informáciami pôvodne odporúčala nulový variant.

Aktuálna prevádzka lanoviek

VIAC INFO