Prečo v Jasnej už roky nepribudla žiadna zjazdovka či lanovka?
Pred pár dňami rozvíril opäť debatu o kvalite lyžovania v Jasnej blog Filipa Švaňu „Lyžovanie v Jasnej? Zbytočný masochizmus.“ Autor v ňom kritizuje, že za relatívne vysokú cenu lístka nedostal v Jasnej adekvátne služby – konkrétne dostatočný počet otvorených zjazdoviek, bez kúska ľadu, a bohužiaľ, zhodou okolností, sa mu nevyhla ani dočasne nefunkčná lanovka TWINLINER.
Ako manažér robím celú sezónu všetko pre to, aby stredisko fungovalo perfektne a riešim operatívne každý problém. Nechcem jeho negatívnu skúsenosť bagatelizovať, ale musím uviesť na pravú mieru dôvody niektorých situácií, ktoré bohužiaľ riešime už niekoľko rokov. Lebo možno práve silnejší hlas lyžiarskej obce pomôže, aby sa niektoré veci do budúcna pohli vpred.
Lanovku TWINLINER, alebo inak „Lienku“, nepovažujeme ani my za dobré riešenie – bohužiaľ, aj my sme pri jej realizácii dúfali, že bude fungovať inak a lepšie. Naozaj sa často bezdôvodne a hlavne úplne nepredvídateľne zastaví, a preto to ani pri najlepšej vôli nevieme dať lyžiarom vedieť včas. Keď „Lienka“ nefunguje, je možné „ako záložnú“ využiť trasu Luková – Priehyba, ale tento rok sme ju zatiaľ nemohli zasnežiť a spustiť kvôli nedostatku vody.
Uvedomujeme si, že „Lienka“ je problém a chceme ho riešiť. Preto sme už pred 4 rokmi prišli s návrhom lanovky na Priehybu, ktorá je už presne rovnako dlho v povoľovacom konaní a narazila na nesúhlas ochrancov prírody. V prípade nahradenia „Lienky“ však žiadne iné realistické riešenie nevidíme. S obštrukciami pri povoľovacom procese zo strany ochranárskych združení aj jednotlivcov sa stretávame aj v prípade nášho návrhu novej zjazdovky č. 15 Luková – Otupné, ktorá plynulo nadväzuje na stretávací uzol zjazdových tratí Majstrovská, Pretekárska Luková – Priehyba a Spravodlivá. Zámer, po ktorom volá už roky celá lyžiarska obec, sa nehýbe niekoľko rokov a hrozí, že sa začne posudzovať úplne od začiatku v novom konaní EIA.
Tu treba tiež povedať, že po pripomienkach, ktoré zvyčajne prídu od rôznych združení a organizácií, sa musíme zaoberať posúdením zámerov do takého detailu, že iba prieskumy, príprava odpovedí a vyhodnotenie trvá 6 a niekedy dokonca až 18 mesiacov. Na konci sa spravidla potvrdí taký vplyv na životné prostredie, aký sme uvádzali aj v pôvodnom zámere – takže výsledkom nie je lepší projekt z pohľadu životného prostredia, ale iba oddialenie riešenia na pomerne dlhý čas.
O zasnežovaní a otváraní zjazdoviek na Chopku sa toho tiež každý rok popíše veľa, tak iba krátka reakcia. Zasnežovanie spúšťame každý rok takmer okamžite už pri teplotách okolo -1 stupňa Celzia a akonáhle je to možné, otvárame ďalšiu zjazdovku. Bohužiaľ, v Jasnej máme k dispozícii dnes iba nádrž, ktorá stačí na zasnežovanie na max. 2 dni. Následne musíme využívať iba povrchovú vodu, ktorá priteká postupne, a preto aj otváranie zjazdoviek trvá dlhšie a deje sa postupne. Už takmer 3 roky máme pripravený návrh na vybudovanie novej nádrže s väčšou kapacitou, ale k jej realizácii je potrebná zmena územného plánu. Veríme, že sa to čoskoro podarí.
Keďže sa ukazuje, že akýkoľvek rozvoj Jasnej o ďalšie zjazdovky alebo lanovky je mimoriadne komplikovaný a v súčasnej spoločenskej atmosfére takmer nemožný, snažíme sa zlepšovať komfort lyžiarov aspoň lepším regulovaním návštevnosti. Systém flexibilných cien sme spustili až tento rok, takže na hodnotenie je priskoro, ale logika za týmto systémom je jasná – nároční lyžiari, si kúpia šikovnú sezónku, ktorá je cenovo stále bezkonkurenčná, ak človek lyžuje pravidelne a celú sezónu. „Dovolenkoví“ lyžiari, najmä rodiny, si vďaka flexibilnému systému vedia naplánovať lyžovačku vopred, a vtedy majú tiež výhodné ceny. A mimoriadne výhodne si môžete zalyžovať aj mimo exponovaných termínov sviatkov. Takže dnes už nemôže nikto povedať, že na Slovensku sa nedá kvalitne si zalyžovať za dobré ceny, len to chce trochu plánovania.
Návštevnosť Jasnej každoročne rastie, takže väčšina návštevníkov si z lyžovania u nás zrejme odnesie pozitívny zážitok. Chceme, aby Jasná rástla a kvalitou služieb sa mohlo porovnávať s akýmkoľvek top strediskom v Európe. Ale k tomu potrebujeme nielen konštruktívnu kritiku, ale aj podporu lyžiarskej verejnosti v diskusii o našich rozvojových plánoch.
Komentár Mateja Huleja, riaditeľa strediska Jasná Nízke Tatry